بیان در خسرو و شیرین نظامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز
- نویسنده محمدباقر علیزاده اصل
- استاد راهنما
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1378
چکیده
ادبیات ، بویژه شعر اسلوب غیرمستقیم گفتار و شیوه هنری بیان احساسات و اندیشه ها است . شاعر یا هر گوینده دیگری که به زبان ادبی سخن می گوید از رهگذر گونه های مختلف صور خیال، بخصوص چهار رکن اساسی آن یعنی مجاز، تشبیه، استعاره و کنایه به بازآفرینی تصاویر ذهنی و خیالی و بازگویی افکار و حساسات درونی خود می پردازد. و روشن است که هر قدر میزان توانایی و خلاقیت شاعر در بکارگیری این اسلوب هنری بیشتر باشد، کلامش هنری تری، بدیع تر و پندار خیزتر و بطور کلی ارزش زیباشناختی سخنش افزونتر می گردد در این میان سخن سالار گنجه، حکیم نظامی با هنرمندی خاصی گونه های مختلف فن بیان را در اغلب منظومه های خود بویژه خسرو و شیرین بکار گرفته است . در این رساله ابتدا مفهوم هر یک از گونه های مهم صور خیال از حیث لغوی و اصطلاحی با ذکر اقسام مختلف هر یک تبیین گردیده و در برخی موارد نیز آرا قدما در این زمینه مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است و سپس با مطالعه دقیق خسرو و شیرین، شواهد و نمونه های مختلف مجاز، تشبیه، استعاره و کنایه با تقسیمات لازم درباره هر یک ارائه گردیده است . تلاش ما بر آن بوده که شگردهای بیانی زبان هنرمندانه و نیز نازک خیالیها و ظرافتهای شاعرانه نظامی را خصوصا در مبحث تشبیهات و استعارات که زیبایی اعجاب برانگیزی دارد در حد توان تبیین نمائیم به این امید که مقبول طبع دوستداران درخت کهن و برومند زبان و ادب پارسی قرار گیرد.
منابع مشابه
مقایسهی خسرو و شیرین نظامی و شیرین و خسرو هاتفی
خمسهی نظامی به عنوان یکی از شاهکارهای داستان پردازی فارسی، ضمن تأثیر از سنت های پیش از خود، تأثیری ژرف بر آثار پس از خود نهاد. نظیرهگویی، تقلید یا تتبع آن است که شاعر یا نویسندهای، به پیروی شاعر یا نویسندهی دیگر به خلق و نگارش اثری اقدام کند. بعد از نظامی سنت نظیرهگویی به طور گسترده رواج پیدا کرد. ازجمله مهمترین آثار نظامی که بازتاب عمدهای در ادب فارسی داشت خسرو و شیرین است. این اثر ...
متن کاملپیکرگردانی اساطیر در خسرو و شیرین نظامی
روایات و داستانهای کهن و عامیانه، یکی از مناسبترین بسترها جهت تجلّی و ادامة حیات ایزدان و امشاسپندان و ایزدبانوان به صورت پیکرگردانیشده است. با توجه به منبع اصلی منظومة خسرو و شیرین که روایات محلی بوده است، میتوان بازتاب چهرهها و شخصیتهای اساطیری ایران باستان را در این منظومه یافت. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی/ تطبیقی به بررسی شخصیتهای منظومة خسرو و شیرین چو...
متن کاملغنای قافیه در خسرو و شیرین نظامی
نشان دادن هنر قافیه اندیشی نظامی در سرودن منظومه خسرو و شیرین و ارزشهای نهفته در آن سبب آشکار شدن برجستگی این اثر در بین آثار نظامی و حتی آثاری است که به تقلید از آن سروده شده است. هر چند کمال هنری یک اثر را نمیتوان به دستهای از قواعد و اصول فرو کاست اما با بازاندیشی در فرم درونی و بیرونی منظومه خسرو و شیرین، میتوان ساز و کار هنری نظامی و عواملی را که سبب ارتقای کیفی و ارزش زیباشناختی این...
متن کاملمقایسه خسرو و شیرین شهاب ترشیزی با خسرو و شیرین نظامی
پس از سرودن خمسه توسط نظامی، بویژه دو اثر مشهور غنایی او؛ یعنی لیلی و مجنون و خسرو و شیرین، بسیاری از شاعران در صدد برآمدند که به تقلید از این آثار منظومههایی پدید آورند. یکی از این مقلدان، شهاب ترشیزی شاعر سده دوازدهم و آغاز سده سیزدهم است. شهاب دو منظومه غنایی به نامهای یوسف و زلیخا و خسرو و شیرین دارد که اولی را به تقلید از جامی و دومی را به پیروی از نظامی سروده است. شهاب در مثنوی خسرو و ش...
متن کاملتحلیل عناصر داستان در منظومه های خسرو و شیرین نظامی و شیرین و خسرو هاتفی
نظامی گنجوی، در پایان قرن ششم نظم داستان های بزمی و غنایی را به نهایت کمال رسانیده است. بعد از او شاعران زیادی سعی کردند تا با نوشتن نظیره هایی در برابر منظومه های او، مهارت های خود را به نمایش بگذارند؛ که یکی از آنها هاتفی است، امّا هیچ یک از آنها به جایگاه والای نظامی نرسیده است. در این پژوهش سعی بر آن بوده است تا با تجزیه و تحلیل عناصر سازندة داستان در دو منظومة «خسرو و شیرین» نظامی و «شی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023